Leerbegeleiding

Op onze school willen wij de competentie ‘leren leren’ bij onze leerlingen ontwikkelen.

STAP 1: Leersleutels

Tijdens de lessen leersleutels sleutelen aan diverse elementen die het leren zo comfortabel mogelijk maken

Onderwerpen:

·         De planningsagenda en de agenda op Smartschool

·         Leren begint in de klas

·         Opmaken van een goede studieplanning. Het evenwicht tussen lestijd - leertijd - vrije tijd

·         Belang van het herhalen

·         Leren uit onze fouten

 

STAP 2: Leefsleutels

Tijdens de lessen leefsleutels leren de leerlingen zichzelf én hun medemensen beter leren kennen, begrijpen en helpen.

Onderwerpen:

·         Vrienden of een kliek

·         Vooroordelen

·         Zelfvertrouwen

·         Stress

·         Verkeersveiligheid

·         Ergonomie

·         EHBO

·         Hygiëne

·        

 

STAP 3: Inhaallessen

Een inhaalles is een ondersteuning voor een inhoudelijk probleem met een vak. In eerste instantie is het de vakleraar die een leerling opvangt als hij / zij iets niet begrijpt. Kleine probleempjes kunnen tussen de middag of op andere momenten door de betreffende leraar bijgewerkt worden. Pas als die hulp onvoldoende lijkt, schakelen we een inhaalles in. Deze lessen zorgen voor een inhaalbeweging en worden voor het vak wiskunde en Frans ingericht op twee tijdstippen per week (op maandag en dinsdag).

 Concreet kan een inhaalles nodig zijn:

·         bij afwezigheid tijdens een belangrijk leerstofonderdeel;

·         bij zwakke resultaten voor een toets / proefwerk  als het over inzichtelijke materie gaat.

STAP 4: Leerklas

In de leerklas begeleiden we leerlingen op een positieve manier bij het organiseren, plannen en studeren. Deze aanpak werkt motiverend en ligt aan de basis van een groter zelfvertrouwen en betere studieresultaten. Het is een structurele ondersteuning die over een langere periode loopt. Het regelmatig studeren en plannen wordt op die manier een gewoonte. De leerklas gaat door na de lessen.

STAP 5: Leren leren

In deze extra lessen krijgen de leerlingen tips die hen kunnen helpen om (beter) te leren. Tevens kunnen ze er terecht met hun vragen en problemen over het studeren. Ze krijgen ook meer inzicht in hun eigenstudiepersoonlijkheid en worden specifiek getraind op het onderscheiden van hoofd.-en bijzaken.