Leerbegeleiding

Op onze school willen wij de competentie ‘leren leren’ bij onze leerlingen ontwikkelen.

STAP 1: Leersleutels

Tijdens de lessen leersleutels sleutelen aan diverse elementen die het leren zo comfortabel mogelijk maken

Onderwerpen:

·         De planningsagenda en de agenda op Smartschool

·         Leren begint in de klas

·         Opmaken van een goede studieplanning. Het evenwicht tussen lestijd - leertijd - vrije tijd

·         Belang van het herhalen

·         Leren uit onze fouten

 

STAP 2: Leefsleutels

Tijdens de lessen leefsleutels leren de leerlingen zichzelf én hun medemensen beter leren kennen, begrijpen en helpen.

Onderwerpen:

·         Vrienden of een kliek

·         Vooroordelen

·         Zelfvertrouwen

·         Stress

·         Verkeersveiligheid

·         Ergonomie

·         EHBO

·         Hygiëne

·        

 

 

STAP 3: Leerklas

In de leerklas begeleiden we leerlingen op een positieve manier bij het organiseren, plannen en studeren. Deze aanpak werkt motiverend en ligt aan de basis van een groter zelfvertrouwen en betere studieresultaten. Het is een structurele ondersteuning die over een langere periode loopt. Het regelmatig studeren en plannen wordt op die manier een gewoonte. De leerklas gaat door na de lessen.

STAP 4: Leren leren

In deze extra lessen krijgen de leerlingen tips die hen kunnen helpen om (beter) te leren. Tevens kunnen ze er terecht met hun vragen en problemen over het studeren. Ze krijgen ook meer inzicht in hun eigenstudiepersoonlijkheid en worden specifiek getraind op het onderscheiden van hoofd.-en bijzaken.